چی زمانی برای ورزش کردن مناسب است؟

org_admin
دوشنبه ۱۴۰۲/۶/۲۷ - ۹:۱۵
چی زمانی برای ورزش کردن مناسب است؟

چی زمانی برای ورزش کردن مناسب است؟

محمد عارف پیمان
وقتی ما در مورد وقت و زمان ورزش کردن صحبت یا بحث می کنیم هدف اینست که به کارهای روزمره و زندگی خود هم وقت داشته باشیم و به آن رسیدگی کنیم.
ما برای ورزش کردن زمانی را انتخاب کنیم که بتوانیم به آن پابند بمانیم و به بهانه های کار دارم، مصروف هستم وقت ندارم از ورزش کناره گیری نکنیم.
این زمان می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. فرقی ندارد برای ورزش کردن در صبح برنامه‌ریزی کنید یا عصر یا شب؛ در هر صورت، زمان «مناسب» برای ورزش کردن به عواملی مانند سبک زندگی، سطح تناسب اندام و آمادگی جسمانی و ترجیح خود شما بستگی دارد. آما هدف کلی آنست که ورزش به عادت روزمره تان تبدیل شود.
با توجه به این که نمی ‌توان یک زمان مشخص را برای همه در نظر گرفت و آن را بهترین گزینه تلقی کرد، اما، برخی زمان‌ها می‌توانند فواید گوناگونی به دنبال داشته و برای خیلی‌ها مناسب باشند. برای نمونه، ورزش صبحگاهی مزایای فراوانی دارد و بهترین راهکار برای کسانی به شمار می‌رود که نمی‌توانند به برنامه‌های خود پایبند باشند و تنبلی را کنار بگذارند.
با توجه به درگیری‌هایی زندگی مانند شغل، خانواده، دوستان، کارهای روزمره، خواب و… پیدا کردن یک زمان مناسب برای ورزش کردن بسیار دشوار شده است. تعیین کردن یک ساعت مشخص برای فعالیت بدنی در درازای روز ممکن است برای خیلی‌ها سخت باشد و به همین دلیل نتوانند ورزش کنند. برخی هم احتمالا برای چند روز ورزش می‌کنند ولی با گذشت زمان نمی‌توانند برنامه‌ی خود را با نظم پیش ببرند.
با توجه به این درگیری‌ها در درازای روز، تنها راهی که پیش رو دارید این است که صبح زود ورزش کنید.  هنگامی که همیشه مصروف زندگی هستین است و وقت کافی هم در درازی روز در اختیار ندارید، باید صبح‌ها زودتر بیدار شوید و بلافاصله ورزش کنید. اینگونه می‌توانید هم به ورزش خود برسید، هم به سایر کارهای روزمره تان.
کارشناسان امور ورزش هم بهترین زمان ورزش را ورزش صبحگانی انتخاب کرده اند و آن هم به دلایل قانع کننده.

1.    صبح وقت از خواب برخاستن هم عبادت است هم سلامتی وجود، وقتی ما صح زود از خواب بیدار می شویم در قدم نخست ادای نماز صبح برای ما انرژی روحی و جسمی میدهد. 
2.    در جریان روز به تمام کار های زندگی روزمره خود بخوبی رسیدگی کرده می توانیم.
3.    ما افغان ها یک متل داریم که (میگویند چای ناخورده جنگ نمیشه) تا وقتی چای صبح تیار میشود وقت مناسب برای ورزش کردن داریم ، یک ساعت، ۴۵ دقیقه یا هم ۳۰ دقیقه  وقتی ما از خانه بیرون می شویم فضای پاک و اکسیجن کافی وجود دارد که برای تنفس بسیار مفید است. پیاده گردی، دوش های کوتاه یا نیم قدمی، ریسمان بازی، حرکات آزاد روی جاده ها و پارک ها می تواند حجرات بدن را فعال و قلب را بشاش سازد، جریان خون حالت نورمال پیدا می کند و به تمام وجود ما اکسیجن می رسد. 
چند نکته بسیار مهم که ورزش صبحگاهی برای ما موثر است:‌
1.    ورزش صبحگاهی تشویش ها روحی و استرس را بر طرف می سازد.
2.    قدرت و توانایی فزیکی و روحی ما بلند می رود.
3.    کیفیت خواب ما در شب بهبود پیدا می کند.
4.    اشتهای خوب برای خوردن غذا بدست می اوریم.
5.    قند خون ما کنترول می شود.
6.    عضلات بدن ما سریع رشد می کتد.
7.    تداوی امراض دیابت یا شکر، فشار خون بالا از طریق ورزش درمان می شود.
8.    کم حزینه ترین تداوی برای امراض مختلف ورزش است
پس  بیایید همه ورزش کنیم تا صحت خوب و جامعه سالم داشته باشیم